På sista sidan i "Lärare av i morgon" av Carlgren och Marton sammanfattar de boken med att lärare av i morgon kommer ha "bättre kläm på inte bara vad det innebär att lära sig olika saker, utan också hur människor som förstår och respekterar varandra formas".
Jag kan inte annat än hålla med för att utvecklingen går ständigt framåt, inte bara inom läraryrket utan inom allting omkring oss. Så hur skulle det inte kunna utvecklas?
tisdag 20 oktober 2009
Fundering inför reflektion 3
Läser nu återigen "Lärare av i morgon" av Carlgren och Marton. Det är inte direkt en rolig bok överlag och just den sista delen jag läser nu är jag glad över att jag förhoppingsvis inte kommer behöva läsa igen...
I slutet av boken tar de upp problemet med vad det är som gör en skicklig lärare och de verkar väldigt negativt inställda till lärare utan utbildning. Jag själv är inte alls lika negativ till detta. I dagens samhälle lägger vi alldeles för stor vikt på en persons utbildning än på personens egentliga kompetens. Vad är det som säger att man är en bra lärare bara för att man har läst till det?
Jag anser att i alla fall förskole-, förskoleklass- och till och med grundskolelärare inte alls behöver ha haft en lång utbildning bakom sig för att vara kompetenta till att göra sitt jobb. Betyder erfarenhet ingentig längre?
Är det inte viktigare att en person verkligen upplevt något istället för att bara läst om det? Jag tycker det är fel när man avskedar folk som i flera år har gjort ett utmärkt arbete bara för att den inte har någon utbildning. I många fall är det säkert bäst att ha en utbildning bakom sig men jag tycker att det är viktigt att man också kollar på personligheten och inte bara på ett papper med betyg.
I slutet av boken tar de upp problemet med vad det är som gör en skicklig lärare och de verkar väldigt negativt inställda till lärare utan utbildning. Jag själv är inte alls lika negativ till detta. I dagens samhälle lägger vi alldeles för stor vikt på en persons utbildning än på personens egentliga kompetens. Vad är det som säger att man är en bra lärare bara för att man har läst till det?
Jag anser att i alla fall förskole-, förskoleklass- och till och med grundskolelärare inte alls behöver ha haft en lång utbildning bakom sig för att vara kompetenta till att göra sitt jobb. Betyder erfarenhet ingentig längre?
Är det inte viktigare att en person verkligen upplevt något istället för att bara läst om det? Jag tycker det är fel när man avskedar folk som i flera år har gjort ett utmärkt arbete bara för att den inte har någon utbildning. I många fall är det säkert bäst att ha en utbildning bakom sig men jag tycker att det är viktigt att man också kollar på personligheten och inte bara på ett papper med betyg.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)