Jodå nu såhär fem minuter senare sitter jag fortfarande och läser "lärare av i morgon" av Carlgren och Marton och har nu kommit fram till min andra fundering kring del II. I femte kapitlet tar Carlgren och Marton upp problemet med eget arbete, hur det gör att eleverna hamnar på olika ställen och att undervisningen försvåras.
Eget arbete är något åtminstone jag hade under hela min skoltid fram till gymnasiet då det gick över till eget ansvarstagande. Men om jag ska tänka tillbaka lite på dessa eget arbete lektioner vi hade under mina tidigare skolår kan jag minnas att det inte var ofta som många utav oss var på samma ställen i våra arbeten. Medan en person hade hunnit jobba ur fem matteböcker men inte ens börjat med engelskahäftet än kunde en annan ha gjort klart engelskahäftet men knappt jobbat ur en mattebok.
Jag tror inte jag tänkte på det då men nu i efterhand förstår jag att detta måste ha skapat problem hos lärarna. Hur skulle de kunna hålla i en genomgång i matte när alla elever kommit olika långt? Skulle de hoppa över genomgången för att några redan klarat av det stadiet utan hjälp eller skulle de ha genomgången och därmed hämma de som redan gjort klart den delen? Såklart kan man ju inte hoppa över en genomgång eftersom vissa fortfarande behöver den, men vad gör man med de som redan kan allt om den delen? Ska man låta de fortsätta jobba med eget arbete och då låta dem komma ännu längre medans de andra halkar efter?
Svårt situation enligt mig, och jag tycker det ska bli spännande att gå ut på VFU nästa vecka och se hur de lärarna jag kommer va med hanterar det.
tisdag 29 september 2009
Första funderingen!
Sitter nu, en trevlig tisdagskväll som denna och läser "lärare av i morgon" av Carlgren och Marton. Är fruktansvärt trött efter en hektisk dag men ska försöka reflektera lite över en del jag läst.
I början av del II diskuterar de folkpartiets syn på läxor under år 1998. Fp tycker att det sk va mer läxor men Carlgren och Maton håller inte med. Helt rätt tycker jag eftersom det är inte antal läxor som bestämmer hur mycket vi lär oss utan kvaliteten på dem. Att få en uppgift där man får tänka till själv och formulera sig utefter sina egna reflektioner är mycket mer givande än att få tio stycken som man gör bara för att man måste.
Jag tycker detta har varit ett stort problem under alla mina skolår. Lärarna fokuserar mer på att de känner att de måste ge ut läxor varje vecka, snarare än vad de ger oss för några. Jag tycker nog att det är dags att dagens lärare funderar lite mer över kvaliteten på läxorna istället på kvantiteten, vi alla kommer få ut så mycket mer av det. Eleverna får mindre onödigt arbete att göra och lärarna slipper rätta extrema antal läxor varje vecka.
Med det här menar jag absolut inte att man ska upphöra med läxor utan jag tycker bara att man ska tänka till över vad det är man väljer att ens elever ska göra med sin tid.
I början av del II diskuterar de folkpartiets syn på läxor under år 1998. Fp tycker att det sk va mer läxor men Carlgren och Maton håller inte med. Helt rätt tycker jag eftersom det är inte antal läxor som bestämmer hur mycket vi lär oss utan kvaliteten på dem. Att få en uppgift där man får tänka till själv och formulera sig utefter sina egna reflektioner är mycket mer givande än att få tio stycken som man gör bara för att man måste.
Jag tycker detta har varit ett stort problem under alla mina skolår. Lärarna fokuserar mer på att de känner att de måste ge ut läxor varje vecka, snarare än vad de ger oss för några. Jag tycker nog att det är dags att dagens lärare funderar lite mer över kvaliteten på läxorna istället på kvantiteten, vi alla kommer få ut så mycket mer av det. Eleverna får mindre onödigt arbete att göra och lärarna slipper rätta extrema antal läxor varje vecka.
Med det här menar jag absolut inte att man ska upphöra med läxor utan jag tycker bara att man ska tänka till över vad det är man väljer att ens elever ska göra med sin tid.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)