Sitter nu, en trevlig tisdagskväll som denna och läser "lärare av i morgon" av Carlgren och Marton. Är fruktansvärt trött efter en hektisk dag men ska försöka reflektera lite över en del jag läst.
I början av del II diskuterar de folkpartiets syn på läxor under år 1998. Fp tycker att det sk va mer läxor men Carlgren och Maton håller inte med. Helt rätt tycker jag eftersom det är inte antal läxor som bestämmer hur mycket vi lär oss utan kvaliteten på dem. Att få en uppgift där man får tänka till själv och formulera sig utefter sina egna reflektioner är mycket mer givande än att få tio stycken som man gör bara för att man måste.
Jag tycker detta har varit ett stort problem under alla mina skolår. Lärarna fokuserar mer på att de känner att de måste ge ut läxor varje vecka, snarare än vad de ger oss för några. Jag tycker nog att det är dags att dagens lärare funderar lite mer över kvaliteten på läxorna istället på kvantiteten, vi alla kommer få ut så mycket mer av det. Eleverna får mindre onödigt arbete att göra och lärarna slipper rätta extrema antal läxor varje vecka.
Med det här menar jag absolut inte att man ska upphöra med läxor utan jag tycker bara att man ska tänka till över vad det är man väljer att ens elever ska göra med sin tid.
tisdag 29 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar