Jodå nu såhär fem minuter senare sitter jag fortfarande och läser "lärare av i morgon" av Carlgren och Marton och har nu kommit fram till min andra fundering kring del II. I femte kapitlet tar Carlgren och Marton upp problemet med eget arbete, hur det gör att eleverna hamnar på olika ställen och att undervisningen försvåras.
Eget arbete är något åtminstone jag hade under hela min skoltid fram till gymnasiet då det gick över till eget ansvarstagande. Men om jag ska tänka tillbaka lite på dessa eget arbete lektioner vi hade under mina tidigare skolår kan jag minnas att det inte var ofta som många utav oss var på samma ställen i våra arbeten. Medan en person hade hunnit jobba ur fem matteböcker men inte ens börjat med engelskahäftet än kunde en annan ha gjort klart engelskahäftet men knappt jobbat ur en mattebok.
Jag tror inte jag tänkte på det då men nu i efterhand förstår jag att detta måste ha skapat problem hos lärarna. Hur skulle de kunna hålla i en genomgång i matte när alla elever kommit olika långt? Skulle de hoppa över genomgången för att några redan klarat av det stadiet utan hjälp eller skulle de ha genomgången och därmed hämma de som redan gjort klart den delen? Såklart kan man ju inte hoppa över en genomgång eftersom vissa fortfarande behöver den, men vad gör man med de som redan kan allt om den delen? Ska man låta de fortsätta jobba med eget arbete och då låta dem komma ännu längre medans de andra halkar efter?
Svårt situation enligt mig, och jag tycker det ska bli spännande att gå ut på VFU nästa vecka och se hur de lärarna jag kommer va med hanterar det.
tisdag 29 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar